Delegeren. De kunst van het uit handen geven. Hoe delegeer je?

Veel mensen delegeren niet. Hierdoor gaat tijd en energie verloren. Met als gevolg minder productiviteit en meer werk dan je aankan. Je komt in de knoei. Je moet vertrouwen hebben in de medewerker waaraan je delegeert. Maar zo gemakkelijk ligt dat vaak niet. Waarom eigenlijk niet? Waarom geef je niet zo snel die controle uit handen?

Vanuit mijn functie als zelfstandig officemanager kijk ik hier graag naar. En heb ik juist zelf veel te maken met gedelegeerde opdrachten. Heerlijk om deze mensen weer blij te zien. Zij hebben ineens meer ruimte voor zaken die bij hen meer prioriteit hebben. Maar voor het zover komt zijn er vaak wat angsten die overbrugt moeten worden. Dit is vaak een zware opgave. Wat speelt er zoal?

Wat je ziet is dat veel managers zelf gewoon graag het ‘heft’ in eigen hand nemen. Dit kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld omdat ze niet verantwoordelijk willen zijn wanneer iets niet goed gaat. Ze krijgen een schaamte-/schuldgevoel. “Had ik maar …”. Of het takenpakket krimpt, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet willen. Het is juist hun trots. Vaak is het ook de gedachte dat je het beter en sneller kunt (terecht of onterecht). Ook is er de angst om juist die ene uitdaging niet te verliezen. Bovendien is er eerder wantrouwen dan vertrouwen. En juist dat laatste is zo belangrijk. Het gaat om het ‘loslaten’.

Delegeren kan voor jezelf en voor de medewerker leuk en erg nuttig zijn. Kijk naar het resultaat! Ook al heeft de medewerker een andere aanpak. Er leiden meer wegen naar Rome. Geef kritiek onder vier ogen en beloon de gedelegeerde zodra de opdracht naar tevredenheid is afgerond. Je merkt vanzelf dat delegeren ineens helemaal niet zo lastig meer is. En voor jezelf creëer je meer ruimte. Uiteraard mag je best kritisch selecteren, maar de kunst is ook echt: ‘laat het los’.

Zelf ben ik ambitieus. Ik werk voor mijn succes. Heerlijk als mensen delegeren en zaken kunnen overdragen. Dat geeft mij juist een win-winsituatie. Zelf delegeer ik ook. Dit geldt voor vele (directie)secretaresses, pa’s of officemanagers. Zij staan te springen om vaak (complexere) taken uit te voeren. Onderschat hen niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.