De verandering van de secretaresse

Het is een feit. De rol van de secretaresse is veranderd. De taken zijn verrijkt en vragen nog meer organisatie- en managementkracht. Iets waar gelukkig steeds meer managers lucht van krijgen. Het is niet meer zoals vroeger; typen, telefoon beantwoorden, notuleren, gasten ontvangen en koffie brengen. Het is moderner en uitgegroeid tot een volwaardig officemanagement. Want de secretaresse van nu speelt in op de moderne ontwikkelingen. En mag zich dan ook gerust personal assistent of officemanager noemen.

Wat is er veranderd?
De secretaresse gaat naar seminars en leest vakbladen om helemaal up-to-date te blijven. Er wordt slimmer gewerkt en veel georganiseerder. Het werk- en denkniveau fungeert op HBO-niveau. Management en organisatiekunde is waar de secretaresse ook kennis van heeft. Helaas wordt dit nog steeds onderschat. Ze is zelfs in staat PR en P&O taken uit te voeren. En de leidinggevende capaciteiten zijn bij de officemanager de kers op de taart. De competentie creativiteit, in zowel denk- als handelswijze, is hierbij uitermate aanwezig.

Nieuwe hulpmiddelen en virtuele tools worden ingezet. Om bijvoorbeeld efficiënter te vergaderen en notuleren. Zelfs op afstand! Meer agendabeheer en virtuele brainstorms regelen. Zelfs dit kan op afstand. Bezighouden met websitebeheer, Twitter en LinkedIn. Ook dit kan op afstand. Kennis snel vastleggen, verrijken, verdelen en toepassen. Ze staat haar mannetje en weet waarover het gaat. De Nederlandse taal beheerst de secretaresse uitstekend. Teksten (her)schrijven kan ze als geen ander.

Virtual assistent
De virtual assistent. Voert vanuit eigen locatie opdrachten uit. De concentratie is beter, het is kostenbesparend en de uitwerking is perfect.

Freelancen
Freelancen door kortlopende opdrachten bij bedrijven uit te voeren. Omdat ze net even die ene ‘opschoning’ nodig hebben. En zich (nog) geen secretaresse kunnen veroorloven. Of bij vervanging van zwangerschapsverlof. Ideaal! Maar wat denkt u van mailingen, presentaties, telefoonbeantwoording en tekstherschrijvingen? Met een freelancer haalt u een specialist in huis. Er is geen inwerktijd en meestal geen werkplaats nodig. Het is kostenbesparend en een slimme (in)zet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.