AI. Een zegen of valkuil voor de officemanager

AI is overal. Van chatbots tot tekstgeneratoren en zelfs het creëren van plaatjes. Ook in het werk van een officemanager kan AI waardevol zijn. Toch is er vaak terughoudendheid om er teveel gebruik van te maken. Dat is niet zonder reden. Ook ik krijg regelmatig de vraag of ik het inzet.

Betrouwbaarheid boven alles
Een officemanager moet zekerheid bieden. AI kan fouten maken en een verkeerde berekening of misleidende teksten maken. Dit kan direct gevolgen hebben voor de organisatie waar je werkzaam bent.

Bescherming van privacy
Gevoelige gegevens horen niet zomaar in externe systemen. Officemanagers zijn vaak de hoeders van vertrouwelijke informatie en je wil voorkomen dat het onbedoeld uitlekt. Als wordt er vaak gesproken dat de veiligheid van die systemen voorop staat, vertrouw er niet op!

Menselijk maatwerk
Organiseren, afstemmen en luisteren. Dat is empathie en mensenkennis. Iets waar je ervaring mee hebt en wat je hebt geleerd in de loop der jaren. AI kan veel, maar het voelt vaak onpersoonlijk en mist de nuance die in de omgeving nodig is.

Regie en overzicht
Als je processen volledig aan AI overlaat, verlies je grip. Een officemanager wil de touwtjes in handen houden om te kunnen bijsturen waar nodig.

Waarde van het vak
AI kan ondersteunen, maar mag niet de de waarde van het vak ondermijnen. Een officemanager is meer dan een uitvoerder. Een officemanager begrijpt de context en de prioriteiten.

Mijn conclusie
Zie AI niet als een bedreiging, maar als hulpmiddel. Gebruik het bewust en laat het geen obsessie worden. De kracht zit en blijft in de menselijke factor. Dat is onvervangbaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.